Terug

Een fietsenrijtuig van een Mastica plan E.

Dit rijtuig wordt gebouwd van een Mastica bouwset. Als eerste worden de draaistellen in elkaar gelijmd. Dit lijmen gebeurd met secondenlijm. de draaistellen zijn van een kunststofsoort waar de normale plasticlijm slecht op hecht.
En als dan de wielen er in zitten zijn dit de draaistellen.
De rijtuigbak wordt ook in elkaar gelijmd met secondenlijm. Hierbij moet er wel goed op gelet worden dat de wanden goed haaks staan.
Het rijtuig is een voormalig postrijtuig. In deze rijtuigen zaten vensters in de daken boven de postsorteertafels. Bij de zet zit een mal waarin de grootte van de ramen is aangegeven. De mal plakken we met tape op de juiste plaats, met de ramen in lijn met de ramen in de zijwand. Met een scherpe passerpunt krassen we in het dak de ramen.
Met een boortje worden 2 gaten per raam geboord. Het deel ertussen snijden we weg met een scherp mes. Hierna mag een vijl de rest wegvijlen tot aan de lijnen.
Van Evergreen plaat en U-profiel strips wordt een interieur gemakt. Ik heb mij heirbij alleen beperkt tot de rijtuig bodem.
Op de bodemplaat worden aan weerszijden een kortkoppelmechaniek gemonteerd. Ik heb hierbij gekozen voor de Roco kortkoppelmechanieken. Dit mede omdat ze demontabel is.
Het rijtuig kan nu naar de spuiterij en wordt als eerste in de grondlak gezet.
Daarna kan de gele kleur aangebracht worden. De verf is afkomstig van KleiNSpoor.
Om de grijze kleur te kunnen spuiten worden de delen die geel moeten blijven afgeplakt.
Daarna kan de blauwe band worden gespoten en de transfers aangebracht worden. De buisbalgen bij de rijtuigovergangen worden gemaakt van stukjes rond van Evergreen. Na een laag blanke lak is het rijtuig gereed voor inzet.