Het interieur

Bij de 5 overgomen rijtuigen zaten ook 2 zakjes met banken en stoelen voor het interieur van de rijtuigen. De rode bankjes en stoelen zijn voor het 1e klas rijtuig.
En de groene bankjes voor de 2e klas rijtuigen en het restauratie rijtuig. De banken met hoofdsteun voor de 2e klas rijtuigen en de banken zonder leuning voor het restauratierijtuig.
Maar ja, als er banken zijn, moet er ook een mooi interieur gemaakt worden. Van Evergreen Plasticard worden stroken gesneden op de lengte en breedte van de binnenzijde van de rijtuigen. De dikte van de bodemplaat voor het interieur is 1 mm.
 

Het 1e klas rijtuig

Nu is er een bodem en zijn er banken. Om het interieur mooi te maken moeten er ook nog tussenwanden gemaakt worden.
Eerst eens even kijken hoe het er uit ziet als de banken op de bodemplaat staan. Nu kan er ook afgetekend worden waar de binnenwanden moeten komen staan. Hier bij worden ook de tekeningen die in Railmagazine 251 staan geraadpleegd.

De zijkanten van de deuren worden met een kraspen ingekrast. Als je het heel precies wilt doen moeten de deuren dunner zijn dan de wand, maar omdat dat toch niet op nauwelijks te zien is van de buiten zijde en het voor de stevigheid beter is de tussenwanden uit 1 stuk te maken heb ik er voor gekozen de deuren even dik te houden als de rest van de zijwand. Om de contouren van de deuren aan te geven worden deze dus ingekrast met een kraspen. In de deuren zit een raam. Nadat dit afgetekend is worden op de hoeken kleine gaatjes geboord en met een mesje het raam uitgesneden. Aan de bovenzijde van de tussen wand word aan weerszijden een hoekje van 4x4 mm afgesneden zodat het dak straks mooi op de bak past

 

Uit Evergreen platen van 0,75 mm dik worden de tussenwanden gesneden. Dit zijn wanden van 28x21 mm. Hierop worden de deuren in de tussenwanden afgetekend.
met behulp van een blokhaak worden de wanden haaks op de bodemplaat gelijmd. Op de foto worden de wanden voor een 2e klas rijtuig gemonteerd. Bij de 2e klas rijtuigen zit de deur in het midden van de tussenwand, bij het 1e klas rijtuig niet.
Het 1e klas rijtuig is als 1e voorzien van de tussenwanden. In het midden van het rijtuig zitten coupés met een zijgang. Hiervoor moet dus een lange wand met meerdere deuren gemaakt worden. Als alle wanden gelijmd zijn kunnen de banken er, om het resultaat te bekijken, los ingezet worden. Het begint al ergens op te lijken. Toch?
Op de balkon moeten nog klapstoelen komen. Van een strip van 0,75x4mm worden stukjes van 4mm afgesneden en op de juiste plaats gelijmd. Op de balkon in de A-bak komen 3 klapstoelen aan de ene wand en 1 op de tegenover liggende wand. Op de balkons van de B-bakken komen 4 klapstoelen op 1 tussenwand.

De plan E rijtuigen Waren voorzien van bagagerekken boven de banken. ook deze moeten gemaakt worden. Dit wordt gedaan van evergreenstrips. Normaliter zitten deze aan de zijwand vast, maar omdat het interieur los moet komen van de bak worden er aan beide zijden van de middenbanken strips gelijmd van 0,75x0,5 mm waarop het frame van de bagagerekken gelijmd worden.

Boven de banken de tegen de tussenwanden staan kunnen de bagagerekken tegen de tussenwanden gelijmd worden. De worden dus gemaakt zonder dat er strips aan de banken komen.
Het bagagenet zelf wordt gemaakt van een oud autorolgordijn. Met plasticlijm worden de frames op het rolgordijn gelijmd en daarna op maat gesneden of geknipt.
De rekken boven de middenbanken komen er dan zo uit te zien.
Het interieur van het 1e klas rijtuig met gemonteerde bagagerekken, maar zonder de banken. De deuren zijn inmiddels bruin en de wanden gebroken wit geschilderd.
Nadat de bagagerekken en de banken zijn geschilderd kunnen de banken op hun plaats gelijmd worden.
Van dichtbij ziet het er dan zo uit.
En op proef geplaatst in de rijtuigbak.
 

De 2e klas rijtuigen.

De tussenwanden van de B-bak zijn op de bodemplaat gelijmd
In de rijtuigbak ziet het er met de tijdelijk geplaatste banken zo uit.
De vloer, de deuren en de wanden van het interieur zijn inmiddels geschilderd.
De banken van Mastica worden aan de achterzijde en onderzijde glad geschuurd. De banken die niet tegen de wanden aan komen worden ruggelings tegen elkaar gelijmd.
Boven de banken moeten bagagerekken komen. Omdat ze niet aan de zijwand van de bak gelijmd kunnen worden, komen er aan 1 zijde korte stukje van rond 0,5 mm dik en 2mm lang en aan de andere kant langere stukken van dezelfde dikte die er 2mm bovenuit steken.
Met een snij-apparaat worden de 4 kanten van de bagagerekken op maat gesneden. Voor de beide 2e klas bakken moeten er 'slechts' 72 gemaakt worden.
De frames van de bagagerekken worden op een stukje autorolgordijn gelijmd.
En daarna met de dry-brush methode geschilderd.
Nadat ook de banken op kleur zijn gebracht, kunnen de bagagerekken gemonteerd worden.
Om het geheel af te maken krijgen de banken aan de gangpad zijde ook nog een armleuning.

De leuningen zijn gemonteerd en de banken op hun plaats gelijmd op de bodemplaat.

Het interieur van de 2 2e klas rijtuigen is gereed.
 

Het restauratierijtuig.

Dan is het restauratierijtuig aan de beurt. De keuken wordt ingericht met kasten en aanrechtbladen en de bagageruimte krijgt wat hoog geplaatste planken. Deze moeten eigenlijk aan de zijwand van de bak gelijmd worden, maar omdat ik het interieur wil kunnen verwijderen heb ik er aan 1 zijde een steun onder geplaatst.
Even passen met de banken.
De banken kunnen nu op hun plaats gelijmd worden. Voor ze vast gelijmd worden, worden de achterzijde en onderzijde even goed vlak geschuurd op een stukje fijn schuurpapier.
Daarna worden van evergreenplaat van 1 mm dik de tafels gemaakt en op hun plaats gelijmd. Ook deze horen eigenlijk aan de zijwand van de bak gelijmd te worden, maar krijgen een steun aan de wandzijde zodat het gehele interieur demontabel blijft.
Het interieur van het restauratierijtuig is geschilderd.
gezien vanaf de andere zijde.
 

Het postrijtuig

Als laatste is het Postrijtuig aan de beurt. Hierin komen sorteertafels en kasten waarin de postkarren geplaatst kunnen worden.
Hier gezien vanaf de andere zijde. 
Achter de sorteertafels staan frames met een gaasachterwand om te voorkomen dat er poststukken op de grond vallen tussen de wand en de tafel. de frames zijn gemaakt van Evergreenstrips.
Het gaas is gemaakt van een oud horgordijn.
En vervolgens op de plaats op de tafels gelijmd.
Het geschilderde interieur van het postrijtuig.
En gezien vanaf de andere zijde.

Nu de rekken met postzakken nog maken.

Om niet met lege rijtuigen over de modelbaan te rijden zijn de rijtuigen voorzien van reizigers.