Het omspuiten van de 1302

In 2008 heb ik deze loc gekocht, maar uiteindelijk paste hij niet in mijn collectie. Ik heb daarom besloten de loc om te spuiten naar de Berlijns blauwe kleur.
Nadat de loc volledig is gedemonteerd worden de sierstrepen en nummerschilden met Mascol behandeld zodat na het spuiten deze laag eraf gehaald kan worden en de nummers op de schilden zichtbaar blijven. De kap is gespoten met verf van KleiNSpoor en is gespoten met een airbrush.
Ook de draaistellen zijn volledig gedemonteerd geweest en zwart gespoten. Omdat de assen er toch uit lagen heb ik deze met een roestkleurige verf geschilderd.

De vlakken waar de pantografen op zitten zijn grijs geschilderd.

De bufferbalk krijgt een rode kleur. De vleugels nummerschilden op de voorzijde van de loc hebben bij de turqooise loc een rode kleur. Bij de Berlijns blauwe loc zijn de vleugels blauw ingekleurd. Dit moet dus bij deze loc ook blauw worden en zijn met een penseel 10/0 met ingehouden adem en vaste hand geschilderd.
De pantografen zijn zwart geschilderd.
Evenals de hoogspanningleiding over het dak.
De lijsten om de ronde ramen in de zijkant van de bak zijn met een zilverkleurige Edding stift behandeld.
De voorkant van de locomotiefbak nadat de vensters en de buffers weer zijn teruggeplaatst. De buffers zijn vooraf ook zwart geschilderd.
Ook het cabine interieur gaat een schilderbeurt krijgen. Hier is de bodem al donkergrijs geschilderd.
Na het schilderen kunnen de cabines weer teruggeplaatst worden.

De verlichting

Met als handleiding een tweetal artikelen in de Railhobby van 12-2006 en 1- 2007 is ook de verlichting van de loc gewijzigd.

De loc heeft vanaf de fabriek warm-witte leds, maar deze locs reden bij de NS met gele frontseinen. De leds zijn dan ook vervangen door gele leds.

De turqooise locs reden met 2 frontseinen, maar de Berlijns blauwe locs kregen al snel een 3e frontsein waarbij één van de sluitlampen werd voorzien van een kleurwisselaar. Deze loc moest aangepast worden en worden voorzien van een 3e frontsein in de linker bovenhoek, in de rijrichting gezien. Hiervoor is er naast de rode led op de printplaat een gele led geplakt met dubbelzijdig tape.
In principe zal deze loc straks gaan rijden met een stam Plan E rijtuigen en niet van trein wisselen. De loc krijgt daarom maar aan één kant een koppeling. De andere kant, de voorzijde dus, wordt daarom ook voorzien van imitatie koppelingen en luchtslangen. Bij het inschakelen va de frontseinen branden bij de loc niet alleen de frontseinen, maar ook de sluitseinen. Dit wilde ik dus aanpassen en de sluitseinen aan de zijde waar de rijtuigen hangen schakelbaar maken met F1. Deze bedrading van deze led moest dus aangepast worden en aangesloten worden aan de groene draad van de decoder. Maar helaas ging hier iets mis. Het solderen gebeurd uiteraard als de decoder verwijderd is en bij het solderen sloot ik de betreffende draad aan, aan de verkeerde zijde van de decoderplug. Ik had dat niet in de gaten, maar toen ik het wilde testen wekte geen van de leds meer....
Er was iets stuk gegaan, maar ik wist niet wat, gelukkig niet de decoder, maar iets op de printplaat. Mijn kennis van elektronica gaat helaas niet zover dat ik uit kon zoeken wat er mis was. Er zat niets ander op dan alle leds opnieuw te bedraden en van weerstanden te voorzien en aan te sluiten op de decoderplug. Om verdere schade te voorkomen werden enkele banen op de printplaat doorgekrast zodat de leds wel op hun plaats konden blijven. Voor het aansluiten werden wel direct de juiste kleuren voor de kabels gebruikt. Omdat er nu 6 leds van nieuwe bedrading moesten worden voorzien, kwamen er dus ok 6 blauwe kabels die allen naar 1 punt van de decoder plug moesten komen. Omdat dit teveel van het goede was zijn deze vast gesoldeerd aan het vlak waarmee de stroomafname gewisseld kan worden van wielen naar pantografen. Omdat ik hier toch geen gebruik van ga maken kon dit vlak hier mooi voor gebruikt worden en vandaar uit naar de decoderplug. Wel moet van het gebruikte vlak de koperbaan doorgeslepen worden. 1 rode led bleek ook gesneuveld en is vervangen door een andere rode led. Deze brand wel minder fel.
Om er voor te zorgen dat het licht van de gele led alleen naar de linker lamp gaat wordt de andere lichtgeleider omwikkeld met zelfklevende alumimiumfolie.
In de voorop lopende cabine wilde ik graag cabine verlichting inbouwen, te schakelen via F2 op de Intellibox o.i.d. Ik heb hiervoor een witte SMD-led gebruikt.
En dit is dan het eindresultaat. 3 frontseinen in cabine 1
De verlichting in de cabine.
De sluitseinen boven cabine 1, die gewoon direct gaan branden bij het omschakelen van de rijrichting als de front en sluitseinen zijn ingeschakeld. Zo kan de loc dus ook als losse lok rijden.
De frontseinen in cabine 2. Let niet op de scheefstaande kap. Deze is er tijdelijk los opgezet om de verlichting te testen.
De sluitseinen boven cabine 2, in te schakelen via F1.

De details

De handgrepen naast de cabinedeuren worden weer aangebracht en Berlijns blauw geschilderd.
Aan de vooroplopende cabine worden de koppelingshaak en de luchtslangen aangebracht. ook de ruitenwissers zijn weer gemonteerd en matzwart geschilderd.
De achterste cabine wordt voorzien van ingekorte koppeling en slangen zodat de beugelkoppeling vrij kan bewegen als er rijtuigen aangekoppeld worden.
Op de zijkanten worden 4 NS logo's aangebracht. Dit zijn afwrijftransfers van Reitsma transfers en worden voor het aanbrengen gefixeert met een stukje plakband en met een stomp potlood wordt de tranfer op de lockast aangebracht.
Het eindresultaat is een mooie Berlijns blauwe loc. het enige dat nog moet worden aangepast zijn de pantografen. De 1302 was namelijk de eerste loc die werd uitgerust met éénbeen pantografen. Na de revisie en omschilderen in de geel grijze kleur kreeg de 1302 weer de oude schaarpantografen.