De geschiedenis van het spoor naar Dordrecht Industrie.

De aansluiting thv de overweg Krommedijk. Het 'treintje Lips' rijdt over de Krommedijk.
Rond 1915 werd een stuk spoorlijn ter ontsluiting van het industriegebied De Staart in gebruik genomen, in de volksmond beter bekend als het 'treintje Lips', naar de gelijknamige brandkasten- en slotenfabriek. Vanaf een wisselspoor naast de overweg in de Krommedijk liep dit spoorlijntje direct naast en in de rijweg over de Krommedijk,over het kruispunt Reeweg - Vrieseweg via de Oranelaan en de Prins Hendrikbrug naar de Maasstraat.Verschillende industrie-aansluitingen werden dagelijks bediend door een stapvoets rijdende locomotief en enkele wagons, regelmatig vooraf gegaan door een rangeerder met een rode vlag. Pas in 1966 werd deze stadsspoorweg afgebroken en vervangen door een aansluiting bij de Baanhoekweg - Wantijbrug,die in hetzelfde jaar door ZKH Prins Bernhard werd geopend. De vestiging van het chemisch concern Du-Pont kon daardoor beter worden bediend, terwijl het omslachtige gedoe met een trein dwars door het steeds drukkere verkeer kon worden gestaakt. Aanvankelijk bleef het spoor liggen in de middenberm van de Maasstraat tot nabij scheepswerf De Biesbosch. Enkele jaren later verdwenen hier ook de spoorrails tot aan de elektriciteitscentrale aan de Kerkeplaat. Dit spoor ligt er nog steeds maar wordt, na enkele keren tijden Dordt in Stoom gebruikt te zijn, niet meer gebruikt na de sporen thv Du-Pont.
![]()
De 1604 rijdt over de Oranjelaan. De Prins Hendrikbrug met het straatspoor richting de Staart
Bron: Railkroniek 3/86; Themanummer Spoorwegen in Dordrecht.