Terug

De geschiedenis van het spoor naar de Zeehaven

           

De vooroorlogse loods van van Gend en Loos.                                                      De koekfabriek Victoria   

Het rangeerterrein aan de zuidzijde van station Dordrecht had een belangrijke functie bij het goederenverkeer in de Dokhaven of Spoorweghaven. Deze haven lag naast de oprit van de brug naar Zwijndrecht. Aan deze haven was sinds 1869 de houtbereidingsnrichting van Van der Made en Gips gevestigd. Dit bedrijf hield zich voornamelijk bezig met het creosoteren van dwarsliggers voor de spoorwegen. Hierbij wordt het water en de boomsappen vervangen door teerolie. In de eerste helft van de vorige eeuw was het houttransport van groot belang voor Dordrecht. Er waren in die tijd vele houtzaagmolens en houthandelaren te vinden op het eiland van Dordrecht. In 1872 werd het houtbereidingsbedrijf aangesloten op het spoor. In 1894 werd het overgenomen door de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). In 1916 verhuisde het bedrijf naar de zojuist gegraven Zeehaven. Omdat de Dokhaven zijn functie als aanvoerhaven voor hout verloren had werd deze gedempt. Op de gedempte haven werden diverse rangeer en opstelsporen gelegd. Het terrein word in Spoorweg termen dan ook 'het Dok' genoemd. 

           

De oprit van de brug naar Zwijndrecht met links de Dokhaven.     Hier is de Dokhaven aan de rechter kant te zien

Ook aan de zuidzijde, maar dan meer richting het station stond een overslagloods van van Gend en Loos. Na een verwoestende brand in de tweede wereldoorlog verhuisde het bedrijf in 1947 naar de voormalige locloods naast het station. Toen deze loods in 1964 werd gesloopt verhuisde het bedrijf weer naar de oude lokatie aan de Vlietweg. Na beeïndiging van het spoorvervoer door van Gend en Loos werd de loods in gebruik genomen door de fa Gebotex. Dit bedrijf verhuisde later naar de Kilkade omdat de loods moest worden gesloopt vanwege de spooruitbreiding tussen Dordrecht en Rotterdam. Aan de andere kant van de oprit naar de Zwijndrecht stond koekfabriek Victoria. Deze fabriek had een eigen spooraansluiting. Na de verhuizing en sloop van de fabriek is er nog lang een stuk spoor blijven liggen in de Havenstraat. 

De goederenlijn naar de Zeehaven werd tussen de beide wereldoorlogen in gebruik genomen. In 1928 werd deze lijn doorgetrokken naar de Kilkade voor de Stikstofverbindingsindustrie. In 1963 is de lijn verlengd tot brandstoffenhandel Broere aan de Wieldrechtseweg. Dit bedrijf, inmiddels VoPak geheten, kent nog steeds vervoer per spoor. In 1874 werd ook de Kreekweg van een spoor voorzien. De stamlijn onderging nog een verlenging en wel in 1991, toen werd de lijn doogetrokken tot een nieuw industrie terrein langs de Donker Duyvisweg. Hier bevind zich een vestiging vanVolker Stevin Rail & Traffic. 

           

Twee foto's van loc 1014 met de buurtgoederentrein naar de Zeehaven. Links op de 's-Gravendeelsedijk en rechts thv de Zeehaven