Terug

De geschiedenis van de MoerdijkbrugMoerdijkbrug kl.jpg (20386 bytes)

De Moerdijkbrug werd in 1872 geopend als onderdeel van de spoorlijn van LageZwaluwe,via Dordrecht naar Rotterdam. Hiermee werd het ontbrekende deel in de noord-zuid verbinding gedicht en konden er doorgaande treinen gaan rijden tussen Brabant en Zuid-Holland. De bouw had 5 jaar geduurd. Bij de ingebruikname was de brug met zijn 1470 meter de langste brug van Europa en was het technisch wonder bij uitstek.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg de brug het zwaar te verduren. In 1944 werden, zowel de spoorbrug als de verkeersbrug opgeblazen door de Duitsers. In de dagen van de wederopbouw werd met man en macht gewerkt om de bruggen in Nederland weer te herstellen. Op 24 augustus 1946 werd de provisorisch herstelde Moerdijkbrug door Z.K.H. Prins Bernhard geopend voor het treinverkeer.

Gelijkmet de herstelwerkzaamheden werden de pijlers versterkt en verbreed om de brug in de toekomst dubbelsporig te kunnen maken. Ook werd voor de scheepvaart een betere doorvaarthoogte gerealiseerd door de brugdelen hger op de pijlers te plaatsen. Verder werd de brug ingekort tot 1 kilometer lengte door de overspanningen aan de noordzijde te vervangen door een zanddam. In 1954 en 1955 werden alle oude en tijdelijke brugdelen vervangen door vijf dubbele dubbelsporige vakwerkoverspanningen van 200 meter lengte.

In 2003 vonden er weer grote werkzaamheden plaats aan de Moerdijkbrug. De bestaande spoorstaafbevestiging van de Moerdijkbrug, houten dwarsliggers met daarop de spoorstaaf gemonteerd, werd vervangen door stalen deksecties met ingegoten spoorstaven. Dit maakt de brug stiller en onderhoudsarmer. Voor de twee sporen samen werden 170 stuks deksectes en 15 verschillende typen van elk ca. 13 meter lengte aangebracht. In totaal is ca. 1.450.000 kilo staal verwerkt en meer dan 35 kilometer kabel vernieuwd. Hierdoor kan de brug er weer 50 jaar tegen.

Vanwege de aanleg van de HSL is ereen 3e Moerdijkbrug gebouwd. Deze brug ligt tussen de spoorbrug en de verkeersbrug in. Het spoorniveau van de HSL-brug ligt hoger dan de bestaande brug. Komend vanuit Brabant rijdt de HST over de nieuwe Moerijkbrug en duikt daarna direct de tunnel onder de A-16 en de Kil in om in de Hoekse Waard weer op maaiveldniveau uit te komen. De Hsl zal in 2009 in gebruik worden genomen.

Bron: Prorail.

De oude enkelsporige Moerdijkbrug van voor de Tweede Wereldoorlog.

De huidige dubbelsporige Moerdijkbrug.

De Moerdijkbrug gezien vanuit de trein. Het linker spoor is al gerenoveerd. Rechts op de foto de HSL-brug in aanbouw.

Beide Moerdijkbruggen voor het spoor op 1 foto. Let op de sierlijke boog waarmee de HSL het Hollands Diep overspant.

Eenmaal op het eiland van Dordt daalt de HSL steeds verder onder maaiveldniveau

De HSL-brug van nabij bekeken. De container wordt hopelijk nog verwijderd voor de ingebruikname.

Na de brug komt de tunnel onder de A-16 en de rivier de Kil.