Geschiedenis.
Bij de aanleg van de spoorlijn naar Sliedrecht noet er ook een brug gebouwd worden over het riviertje het Wantij. Deze brug, een draaibrug wordt in 1885 in gebruik genomen. Het Wantij is een riviertje dat hoofdzakelijk wordt bevaren door recreatievaart naar de Dordtse Biesbosch of op doorvaart vanaf de rivier de Oude Maas via het Wantij en de Ottersluis naar de rivier de Merwede. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog wordt de brug door de zich terugtrekkende Duitse bezetter opgeblazen. In 1949 is de nieuwe brug gereed en kunnen de treinen weer doorrijden vanuit Sliedrecht naar Dordrecht en omgekeerd. De nieuwe brug heeft in het midden van de rivier een hefgedeelte. De heftorens zijn een vakwerkconstructie. De Westelijke Betuwelijn wordt in 1992 van bovenleiding voorzien. Hiermee wordt een eilandbedrijf van dieseltreinen opgeheven. In 1996 wordt de brug vernieuwd. De stalen bruggen worden vervangen door betonnen exemplaren en het metalen hefgedeelte wordt vervangen door een moderner stalen exemplaar.
De Wantijbrug in augustus 1948 na de verwoesting door de Duitsers. Foto's van het Utrechts archief.
De vakwerkbrug die na de oorlog gebouwd werd.
De brug na de vernieuwing in 1996