Elektra
![]() |
Als de rails vast ligt en op de bakovergangen doorgeslepen is kunnen de modulebakken afzonderlijk bedraad worden. Dan komt het voordeel van modules om de hoek kijken. Je kan ze op hun kant op de tafel leggen om de bedrading aan te sluiten. Ik maak gebruik van een ringleiding voor de stroomvoorziening van de spoorsecties. Deze ringleiding maak ik van normaal huis tuin en keukensnoer van de bouwmarkt. |
![]() |
Deze ringleiding wordt tussen de modulebakken onderling gekoppeld met oude telefoonstekkers. Per modulehelft komt er een kroonsteentje waar de bedrading naar de rails aangesloten wordt op de ringleiding. Om de bedrading overzichtelijk te houden worden de kabels en snoeren in ringen van snelhechters gelegd. |
|
Voor de bediening van de modelbaan heb ik van MDF een bedienconsole gemaakt. Hierin komen de Intellibox, een hoofdschakelaar, schakelaars voor de Intellibox en de verlichting van de baan en drukknoppen voor het bedienen van de wissels in de rangeersporen van Crabbedam. |
|
Onder dezelfde modulebak is een opklapbare plank gemonteerd. Daarop zijn een trafo, een Booster, een terugmelddecoder en 3 wisseldecoders gemonteerd. |
|
De wissel worden voorzien van de originele Märklin aandrijvingen. Ik wil eigenlijk servo's gebruiken, maar ik heb daarnog geen ervaring mee. Misschien ga ik de Märklin aandrijvingen nog wel ondersteboven monteren. |
|
Dan wordt het tijd de wissels en terugmelders aan te gaan sluiten. Vanwege het mooie weer heb ik een modulebak naar de tuin gebracht..... |
|
Om aan de tuintafel de bedrading aan te gaan sluiten. |
|
Na enkele uren draadjes trekken, Kroonsteentjes monteren en draden aansluiten was deze modulebak klaar. |
|
Tot ik er achter kwam dat de aansluiting naar de volgende modulebak aan de verkeerde kant gemonteerd zat. |
|
Gelukkig had ik alles goed gedocumenteerd |
|
Zodat de volgende dag de bedrading alsnog goed aangesloten kon worden. |
|
De eerste modulebak is nu klaar qua bedrading. De rest volgt nog. |
|
De bedrading onder de modules voor de verlichting, de terugmelders, wissels e.d. wordt tussen de modules gekoppeld met 25-aderige stekkers. Hiervoor werd bij een elektronica winkel 15 meter 25-adrige kabel besteld. |
|
De afzonderlijke kabels hebben een unike kleurcode zodat het doorverbinden een fluitje van een cent wordt. Wel goed opschrijven welke kleur waar op de stekker gesoldeerd zit. |
Het schaduwstation | |
|
Zoals elders op deze website is te lezen is er onder de modules een schaduwstation gebouwd. Ook deze sporen met van spanning worden voorzien en opgedeeld worden in blokken met per blok een aankomst, afrem en stop gedeelte. Iedere sectie in een blok krijgt een aansluiting naar een terugmelddecoder. |
|
Nu had ik bij mijn vorige modelbaan behoorlijk wat last van stoorstromen bij de terugmelding. Sporen werden onterecht bezet gemeld. Dit heb ik toen ondervangen door leds in de terugmeldkabel te plaatsen. Op het 3-railforum las ik een vergelijkbare oplossing met diodes,maar als toevoeging was er bij deze oplossing ook een diode geplaatst tussen de beide spoorstaven. Naar 3-rail omgebouwd locomotieven van het 2-rail systeem zouden hierdoor minder problemen hebben met stilvallen. We gaan het zien. |
|
Alle draden moeten ergens aangesloten worden. Onder het scahduwstation in een uittrekbare plank gemaakt waar alle electra e.d. op gemonteerd moet worden. |
|
Zo dus. Niet zichtbaar 6 wandcontactdozen voor o.a. transformators. Links 2 rijen met wisseldecoders. Daarnaast de terugmelddecoders |
|
En als de plank naar binnen geschoven is zie je er niets meer van |
|
Het bedienpaneel met de Intellibox is iets lager geplaatst en zit nu niet meer vast aan de modules, maar aan het frame waar de modules op staan. Het paneel is aan de bovenzijde dicht gemaakt met dun multiplex. Hierdoor zit de Intellibox mooi verzonken in het bedienpaneel |
|
De hele modelbaan wordt met 1 hoofdschakelaar van spanning voorzien. Althans de schakelaars er onder moeten dan nog wel bediend worden. Ik kan kiezen alleen de verlichting boven de modelbaan aan te doen, als er aan gewerkt moet worden of de Intellibox met booster in te schakelen als ik wil rijden. |
|
Als alles goed aangesloten is gaat de Intellibox aan |
|
In de isoaltieplaten onder de sporen in het schaduwstation zijn gleuven gemaakt ter hoogte van de uitschuifbare plank met de decoders. Door deze gleuven worden alle kabels via de achterwand naar beneden geleid naar de decoders. |
|
Als alle sporen
zijn aangesloten op ringleiding voor de rijspanning kunnen we
testrijden. Eén wissel bleek defect en moest worden vervangen en nadat de rails goed was gereinigd met wasbenzine reden de testtreinen zonder noemenswaardig storingen door het schaduwstation en de klimspiraal. |
|
Nu kunnen de wissels aangesloten gaan worden. Ik heb ooit een vele meters datakabel meegenomen van mijn werk nadat deze was vervangen of overbodig was geworden en weggegooid dreigde te worden. Deze kabels komen nu goed van pas. Per kabel kan ik toch 2 wissels aansluiten. |
|
Door de gekleurde mantel om de datakabels wordt het bij de plank met de wisseldecoders ook overzichtelijker en gemakkelijker de juiste kabels op de juiste plek aan te sluiten. |
|
De gebouwen diie voor de modelbaan zijn gebouwd zijn voorzien van verlichting. Om bij werkzaamheden of onderhoud de gebouwen te kunnen verwijderen wilde ik er een stekker verbinding tussen hebben. Deze heb ik gevonden in de 6-aderige UTP of telefoon kabel. In de tafel is het 'stopcontact' gemonteerd |
|
En onder de gebouwen is aan de bekabeling een stekker gemaakt. |
|
Nu kan de stekker in het stopcontact |
|
En de verlichting brand. Waarom 6-aderig? Nou simpel. Ik wil de verschillende onderdelen in de gebouwen apart aan en uit kunnen schakelen, zoals de stationshal, het restaurant, de woning, of bij de brandweerkazerne, de uirukhal of het instructielokaal en bij de kerk, de verlichting van de toren of de binnenverlichting. |
![]() |
Zo ziet het er uit bij de kerk en de brandweerkazerne. |
|
Zoals bij het hoofdstuk 'Scenery' is te lezen zijn de seinen in het station geplaatst. Deze moeten natuurlijk werken aangesloten worden. Toen ik dit wilde doen kwam ik er achter dat het schema dat ik gemaakt had voor de bedrading niet voldoende was voor alle aansluitingen. Eén 25-aderige kabel was te weinig. Dus is er een tweede bijgekomen en is er een verdeling gemaakt tussen baanbesturing en scenery. Wel zo overzichtelijk |
|
Meerdere huizen zijn inmiddels voorzien van interieurverlichting. Ook dit moet aangesloten worden, maar om nou bij iedere woning een stekker te maken zodat de woning losgekoppeld kan worden vond ik iets teveel van het goede, dus zijn de woningen met een beetje lijm vastgelijmd. |
|
Als de module op z'n kant staat blijven de woningen mooi hangen en kunnen de kabels voor de verlichting aangesloten worden. |
|
En zie daar. De verlichting in woning 1 brand |
|
En ook woning 2 en 3 kunnen 's-avonds de krant lezen. |
|
Het wordt al gezellig in de straat. Nu nog straatlantaarns en de auto's voorzien van verlichting. |
|
Ook in het dorp zijn er panden aangesloten op de stroomvoorziening. De bakker en de groenteboer kunnen hun winkel 's-avonds open houden. |
|
Na sluitngstijd kan het licht in de winkel uit en kunnen ze de verlichting in de woning aandoen. |
|
De verlichting van het perron langs spoor 2 brand. |
|
Het ziet er al sfeervol uit en nodigt uit voor een verdere aankleding met stationsnaamborden, reklameborden, banken en reizigers. |
|
Ik liep al langer met het idee om de wissels van het rangeerterrein bij het station weer analoog te kunnen bedienen, dus niet meer via de computer. Nu ik de modules toch losgekoppeld had voor het aanpassen van de bedrading kon dit ook mooi opgepakt worden en de bekabeling hiervoor aangepast worden. Op het bedientableau moeten, om de wissels en ontkoppelrails te bedienen konppen gemonteerd worden. |
|
De knoppen komen van een Chinese leverancier. Op het tableau wordt het sporenplan uitgetekend en worden de gaatjes geboord voor de drukknoppen. |
|
Daanrna kunn |
|
En zie daar. Het sporenplan van het rangeerterrein met aansluitngen van Crabbedam. De 'stippellijn' rechts is de aansluiting naar het hoofdlijn. Van het kruiswissel dat aansluitng geeft op de hoofdlijn wordt één wisselspoel handmatig bediend en één digitaal. Zo kan ik straks een gereedstaande trein via de computerbesturing wel laten vertrekken en kan het rangeren gewoon handmatig gebeuren. |
|
Als laatste worden de knoppen nog voorzien van een kleur. Groen voor rechtdoorgaand sppor, rood voor afbuigend en blauw voor de ontkoppelrail. |
|
En na nog een paar avondjes boren, snijden, lijmen, solderen, testen en schilderen is ook het perron langs spoor 1 geheel voorzien van werkende verlichting. |
|
Dat ziet er toch wel erg sfeervol uit. |
|
Ook vanaf de andere kant is het een plaatje |
|
Nu de perronverlichting werkt kunnen we verder met het volgende project. Het aansluiten van de seinen. Zoals hier te zien is dat gelukt, al was het bij enkele seinen wel een gepuzzel omdat de draadcodes niet bleken te kloppen en er in de stekker een draad los was gegaan. |
|
Ook aan de andere zijde van het station werken de seinen. |
|
Zelfs het dwergsein doet het. |
|
Het inrijsein brand ook. Nu nog invoeren in koploper. Dat wordt de volgende uitdaging. |
|
Zoals in het item Modulebouw beschreven, is de modelbaan in de kamer verhuisd naar de definitieve plek. Hiervoor moest alle bedrading losgekoppeld worden. Om dat ik niet tevreden was over de uittrekbare plank heb ik ervoor gekozen de stroomvoorziening en decoders tegen de achterwand van het schaduwstation te plaatsen. |
|
De booster hangt links en tegen de achterwand de wisseldecoders. |
|
in twee delen |
|
Dan de schakeldecoders |
|
en als laatste de terugmelddecoders. |
|
Daarnaast had ik nog rollen met ledstrips liggen. Deze zijn nu rondom boven het schaduwstation geplakt. |
|
Hierdoor is het schaduwstation goed verlicht. |
|
ALhoewel we nog geen schaduwstation aan kunnen leggen omdat de rails hiervoor nog gekocht moet worden, kunnen wel de kabels van de bovenliggende modules aangesloten worden. Aale wissels en seinen worden volgens het schema van de nieuwe baan aangesloten. |
|
Alles wordt wel gelijk beter geordend en voorzien van lebeltjes met de functies van de draden zodat eventuele storingen makkelijker op te sporen zijn. |
|
Het nieuw gelegde schaduwstation moet uiteraard ook weer aangesloten worden. Met een 25-aderige kabel worden de trugmelders aangesloten. Iedere melder een eigen kabelkleur. |
|
Welke terugmelder welke kleur krijgt wordt uiteraard goed gedocumenteerd zodat eventuele storingen makkelijk terug te zoeken zijn. |
|
Alles netjes aangesloten bij de decoders. |
|
Ook bij de sporen wordt aangegeven welk blok, welk spoor, welke terugmelder en wat de functie van de terugmelder is. |