Terug

1309 + 1314 = 1302

Op Marktplaats werd een onderstel met een halve kap van een 1309 van Electrotren aangeboden. Na wat onderhandelen werd de deal gesloten en werden per TNT Post de gekochte onderdelen afgeleverd. Wat er met de kap was gebeurd zal voor mij altijd een raadsel blijven, maar dat er iets goed fout was gegaan was wel duidelijk. De halve kap was verdwenen. Het restant werd van alle losse onderdelen ontdaan en kon naar de vuilnisbak verhuizen. Als losse onderdelen werden ook de beide pantografen meegeleverd.

Al enige jaren stond er een 1300 van Lima in de vitrinekast. Hiervan was de aandrijving gesneuveld en sindsdien stond de loc motorloos te wachten op betere tijden. Deze betere tijden dienden zich aan toen het onderstel via Marktplaats aangeschaft werd. De lengte van kap en onderstel bleken goed overeen te komen en er zouden alleen wat kleine aanpassingen nodig zijn om de kap op het onderstel te krijgen.

Het frame bleek iets te breed voor de kap en moest dus smaller gemaakt worden. Om dit te kunnen doen zonder dat de hele aandrijving vol zou komen te zitten met ijzervijlsel moeten alle onderdelen gedemonteerd worden. Van de printplaat werd eerst een foto gemaakt zodat de draden later weer op de juiste plaats gesoldeerd konden worden. Als de printplaat gedemonteerd is kan ook de motor met aandrijfassen uitgenomen worden. Ook de draaistellen kunnen nu gedemonteerd worden.

De Lima kap wordt ook volledig gestript. De pantografen, leidingen en vensters worden verwijderd zodat er alleen een kale kap overblijft.

Als nu de kap en frame op elkaar gepast worden blijkt het frame iets te breed. Het frame wordt in de bankschroef geklemd en met een vijl afgevijld. De hoeken van het frame worden schuin afgevijld omdat de Lima kap hier iets schuin toeloopt.

Na enige tijd geduldig vijlen past de kap mooi over het frame.

Nu het frame en de kap over elkaar passen kan het opbouwen van de loc weer beginnen. Of toch niet?

De front en sluitseinen van de Electrotren loc zijn niet meer bruikbaar omdat de Lima kap een gerenoveerde versie betreft. Deze moeten dus vervangen worden door nieuwe front en sluitseinen. Hiervoor worden leds van 2 mm gebruikt. Op een stukje universele printplaat worden de leds vastgesoldeerd. Een weerstand is niet nodig want deze zit op de printplaat die op het locframe ligt.

Op de halve kap van de Elektrotren loc bleken nog wel de hoogspanningsleidingen op het dak aanwezig te zijn. Deze konden zonder schade verwijderd worden. Van de Lima kap werden de ietwat overgedemensioneerde hoogspanningsleidingen verwijderd. De hierdood ontstane gaten werden opgevuld met stukjes Evergreen strip.

Nadat de lijm uitgehard was werden de oneffenheden opgevuld met plamuur en daarna gladgeschuurd. De nieuwe gaatjes voor de leiding van de Electrotren loc konden nu geboord worden.

In eerste instantie wilde ik de ombouw hierbij laten, maar bij nader inzien leek het mij mooier om om ook de handgrepen onder de cabineramen en naast de deuren los te monteren. De meegegoten handgrepen werden weggevijld en de kap met waterproof schuurpapier gladgeschuurd.

De isolatoren van de pantografen van de Electrotren loc waren helaas niet allemaal meer bruikbaar. In de rommeldoos lagen gelukkig nog voldoende isolatoren van Sommerfeldt. De panotgrafen werden met het schroefje op het dak vastgeschroefd zodat de gaten voor de isolatoren geboord konden worden.

Elektrotren levert bij haar 1300-en een zakje onderdelen om van de loc een vitrine model te maken. De koppeling wordt dan verwijderd en er komen een frontschort en slangen en trekwerk voor in de plaats. Bij deze loc ontbrak dit zakje, maar dat kan bij een tweedehands exemplaar. Ook zat er maar 1 koppelinghouder bij. Dit laatste betekende dat ik maar aan 1 kant een koppeling kon plaatsen. Gelukkig had ik al een 1330 van Elektrotren en deze loc doneerde vrijwillig haar onderdelen voor deze loc zodat er aan 1 kant normaal stoot en trekwerk aangebracht kon worden. Hiervoor werden de meegegoten exemplaren glad gevijld en werden gaatjes geboord om de slang en koppeling imitaties aan te brengen. Van dun ijzerdraad van 0,3 mm worden nieuwe handgrepen onder de ramen en naast de deuren gemaakt en met secondenlijm vast gezet.

De kap was nu gereed voor de spuiter, maar ik wilde weten of de front en sluitseinen naar behoren werkte. Het frame van de loc was op maat dus konden, na een grondige reinigingsbeurt van het frame, de draaistellen, motor, aandrijving en printplaats weer gemonteerd worden. De loc die ik via Marktplaats had gekocht was een tweerail gelijkstroom model. Ik rij echter drie-rail wisselstroom, dus moest de bedrading op de printplaat aangepast worden. Elektrotren heeft een universele printplaat gemaakt waardoor in een handomdraai van een 2 rail een 3 rail versie van gemaakt kan worden. Op de printplaat zitten 6 busjes met daarin 2 metalen brugverbindingen. het bruggen te verplaatsen van de DC naar de AC zijde is één van de handelingen die we moeten doen om er een 3-rail model van te maken. Ook de draden die van de wielen afkomstig zijn moeten per draaistel, bij elkaar en op de juiste soldeerplek vastgesoldeerd worden. De leds boven op de print die voor de sluitverlichting waren worden losgesoldeerd en vervangen door draadjes naar de leds van de sluitseinen. Plaats hier wel een stekkerverbinding tussen zodat kap en frame gescheiden kunnen worden.

Ook moest er nog een sleper onder de loc komen. Bij de 3-rail modellen die van de fabriek uit al geschikt zijn voor deze rail soort is één van de draaistellen aangepast zodat er een sleper onder kan. Mijn model was een 2 rail versie dus moest het draaistel aangepast worden. Een deel van het draaistel moest weggesneden worden om de sleper voldoende ruimt te geven. De tandwielen die nu in de weg liggen worden ook verwijder. Het draaistel is hierdoor op 1 as minder aangedreven, maar dat doet aan de trekkracht van de loc weinig af. Tenminste, ik heb er niets van gemerkt. Op het gapende gat wat nu is ontstaan wordt een stukje dun Evergreenplat gelijmd waar de sleper op vast gezet kan worden.

De loc kan nu op de baan getest worden. De kap bleek nog te hoog te zitten ten opzichte van de draaistellen. De kap kon niet verder zakken omdat de stekker van de decoder tegen de kap aan kwam. Omdat deze stekker onder de verhoging op het dak van de loc zit kon er uit de bovenzijde van de kap een stuk gesneden worden waar de stekker van de decoder in zou vallen. Hierdoor kan de kap weer verder zakken en zag het er al beter uit.

De kap kan nu geschilderd worden. Na het grondige reinigen met een lauw sopje en een oude tandenborstel kan de primer aangebracht worden. In de bovenzijde van de kap is het gat goed te zien waar de stekker van de decoder in valt.

Als de primer droog is worden enkele lagen gele verf aangebracht zodat een dekkende laag gele verf ontstaat.

Hierna worden de delen die geelmoeten blijven afgeplakt en worden de overige delen grijs gespoten.

De voorzijde van de front en sluitsein balk is met de hand geschilderd. Het afplakken hiervan om deze gelijk met de rest mee te spuiten was een dusdanig karwei dat ik er voor gekozen heb dit met de hand te doen. Als de verf voldoende uitgehard is kunnen de losse onderdelen weer gemonteerd worden. De pantografen en hoogspanningsleiding op het dak en de buffers, remslangen en imitatiekoppeling aan de voor en achterzijde van de loc.

Dan zijnde transfers aan de beurt. KleiNSpoor levert een setje transfers voor de gerenoveerde 1300en. Ik koos er voor om van deze loc de 1302 te maken. Waarom? Nou omdat deze loc in dezeuitvoering  in het bezit is van het Nederlands Spoorweg Museum en rijvaardig is. Ze is daardoor zowel inzetbaar in de actieve NS periode als in de Museum periode. Vanaf de jaren 80 tot heden dus. Om de transfers te beschermen wordt er nog een laag blanke lak over de kap gespoten.

Als laatste wordt onder de deuren een dun kunststof plaatje aangebracht. Dit is na de renovatie bij de 1:1 modellen ook aangebracht. Een likje zilverkleurige verf doet de rest. Met een fineliner met zilverkleurige verf worden de koplampringen in de juiste kleur gebracht. De verbouwing is ten einde. De loc kan de baan op en zijn rondjes trekken met reizigerstreinen, goederentreinen of voor een museumtrein.