Pimpen BR 218 van Roco.
|
Voor €50,-- kwam ik in het bezit van deze Roco loc. Het is een Playtime model. Een loc voor weinig geld dus. Daar kan je dus niet te veel van verwachten als het om detaillering gaat. Toch valt het niet tegen, maar het kan altijd beter. Zo heeft het model meegegoten handgrepen op de fronten, geen uitlaten op het dak zoals de 218 die heeft. Verder staat de witte balk op fronten te hoog. Zaken die we met weinig gereedschap en voor weinig geld kunnen aanpassen. De handgrepen naast de deuren zijn ook meegegoten en de rand rond de grijze band aan de zijkant van de loc is te dik, maar deze dingen laten we zo omdat anders de hele loc overgespoten moet worden. Nu is het overspuiten niet het probleem, maar de decals voor de locs zijn niet te verkrijgen. Behalve de decals voor de locnummers. |
![]() |
Als we verder inzoomen op één van de fronten zien we nog meer zaken die voor verbetering in aanmerking komen. Zo kunnen de raamrubbers zwartgemaakt worden. Ook de front en sluitseinbalk waarin de tyfoonroosters zitten kunnen verfraaid worden. De bufferhulzen behoren zwart te zijn en als we daar toch aan het werk zijn kunnen we ook de nodige luchtslangen en een koppeling aanbrengen. De loc komt straks te rijden met een stam silberlingen en zal deze stam duwen, of trekken. Aan één zijde kunnen we dus de standaard koppeling verwijderen en kan het front verfraaid worden met de genoemde luchtslangen en koppeling. |
![]() |
Als we het dak wat beter bekijken dan zien we dat de, voor de BR 218, karakteristieke uitlaten ontbreken. Ook daar moet iets op te vinden zijn om de uitlaten te maken. |
![]() |
Voor ik begon met vijlen en schuren werd we de loc gedemonteerd De kap zit op het frame geklikt, door de loc ter hoogte van de draaistellen iets uit te buigen, desnoods met behulp van satéprikkers komt de kap los van het frame. Hierna werden de lichtgeleiders uit de houders gehaald en opzij gelegd. Om de ramen van de cabines te verwijderen drukten we de zijramen in de cabines iets naar binnen waardoor de frontramen ook los kwamen. In de zijwanden zitten ook vensters. Roco heeft gemeend hier een stukje grijs kunststof voor te moeten gebruiken. Het stripje met daarop de 'ramen' kan gemakkelijk verwijderd worden door de 'ramen' iets naar binnen te drukken. |
![]() |
De front en sluitseinbalk met tyfoonrooster werden verwijderd door het van binnenuit naar buiten te drukken. Als laatste zijn de buffers verwijderd. Deze zitten in de houders gestoken en zijn dus gemakkelijk te verwijderen. |
![]() |
Met een scherp mes zijn voorzichtig de meegegoten handgrepen naast de balk met front en sluitseinen en onder de ramen weggesneden. en met een sleutelvijltje we de laatste resten weggevijld waarna ik met een stukje schuurpapier met zeer fijne korrel de laatste oneffenheden glad schuurde. Ik wilde eerst het locnummer sparen en schuurde er voorzichtig langs, maar toen ik er achter kwam dat de witte balk en het DB logo op de fronten te hoog zat en er meer geschilderd moest worden heb ik ook de nummers maar weggeschuurd. |
![]() |
De verf van KleiNSpoor in de kleur Railion rood is precies de kleur waarin Roco de kap heeft gespoten. Omdat vanwege een verhuizing mijn airbrush nog ingepakt zat is het schilderwerk met de kwast gebeurd. Gelukkig is de verf van dusdanige kwaliteit dat dat, nadat de verf is opgedroogd niet te zien is. |
![]() |
Nu de ramen toch uit de cabines zijn werden met een zwarte watervaste stift de raamrubbers zwart gemaaktn. Ook de binnenkant van de cabine werd gebroken wit geschilderd. De ring rond het bovenste frontsein werd met een zilverkleurige verfstift aangehaald, waardoor het lijkt alsof er een verchroomde ring omheen zit. |
![]() |
Met diezelfde zilverkleurige verfstift kleurden we ook de randen rond de zijramen en met een zwarte stift werden de ruitenwissers geaccentueerd. |
![]() |
De balken van de front en sluitseinen zijn chroomkleurig geschilderd en het middendeel zwart. |
![]() |
Met Tamiya afplaktape werden de wiite balken op de fronten afgeplakt. De ouden zaten iets te hoog, ze horen precies in het midden van het vlak tussen de bovenzijde van de front en sluitseinbalk en de vouw in het front. |
![]() |
Met zijde matte witte verf werden de witte balken aangebracht. |
![]() |
Op het dak werden van Evergreen strips van 4x4 mm de uitlaten nagebootst. Ze zijn onder een hoek van ongeveer 30 graden afgesneden en op het dak gelijmd. De hoek en de lengte is gegokt op basis van foto's uit een Special over de BR 218 van Eisenbahn Journal. |
![]() |
Omdat er door de ramen van de cabines in de loc gekeken kan worden leek het mij mooier de cabines van een interieur te voorzien, voor zover dat mogelijk is. Door de cardan aandrijving is de beschikbare hoogte beperkt, maar voldoende om een deel van de cabine inrichting na te bootsen. Aan de hand van een foto dezelfde special over de BR 218 zijn de stuurtafels in grote lijnen nagebouwd. Hiervoor zijn verschillende stukje strip en plaatmateriaal van Evergreen gebruikt. Het wiel van de schakelwals is een stuurwiel uit een vrachtwagen. |
![]() |
Als de verf droog is kunnen de front en sluitseinbalken en de ramen weer teruggeplaatst worden. Het ziet er gelijk al een stuk beter uit. Met zwarte verf werden de bufferhulzen en de plaat achter de koppeling zwart geschilderd. In de voorraaddoos lagen nog slangen en een imitatiekoppeling van Roco. |
![]() |
Het interieur voor de beide cabines werd op haar plaats aangebracht. Dat zag er gelijk een stuk beter uit. In één van de cabines, degene die straks voorop zit uiteraard, is een Preiser machinist geplaatst. Van messing draad van 0,5 mm dik werden handgrepen gebogen Per font 1 van 14mm, 1 van 5 mm en 2 van 4mm. Met een boortje van 0,5 mm werden de gaatjes voorzichtig in de kap geboord waarna de handgrepen vanaf de binnenzijde van de kap met secondenlijm werden vastgelijmd. |
![]() |
De Roco koppeling is aan de zijde waar de slangen en de imitatie koppeling zit weggesneden. Het laatste klusje was het schilderen van de handgrepen. Het wachten is alleen nog op de DB logo's en de nummers die besteld zijn bij de modelbaanwinkel. |
![]() |
Ook aan de kant waar de standaard Roco koppeling nog zit ziet de loc er veel beter uit. De standaard koppeling moet nog vervangen worden door een kortkoppeling. |
![]() |
Zelfs de machinist is goed te zien. |
![]() |
Geef toe, de loc ziet er vele malen beter uit. Om met de loc te kunnen rijden moet er nog een decoder ingeplugd worden en moet de loc nog omgebouwd worden van 2 naar 3-rail, maar daarover later meer. |
|
Inmiddels zijn de DB logo's binnen en kunnen deze aangebracht worden. Het nummer van de loc wordt gewijzigd in 218 152-7. De decals worden met een zacht potlood vanaf het schutvel op de kap gewreven. Dit werkt het gemakkelijkst als de aan te brengen decal wordt uitgeknipt en met een stukje tape gefixeerd op de plaats op de kap. |
|
Uiteindelijk is dit het eindresultaat. Een mooie loc in tijdperk V, voor weinig geld. |