Terug

De bouw van een BDs van KleiNSpoor

Enkele jaren geleden bracht KleiNSpoor een bouwset uit van de BDs. Het stuurstandrijtuig voor Intercitytreinen. De rijtuigen zijn ontstaan uit een BD rijtuig waar door de werkplaats in Haarlem een kop aan gebouwd is. Naast de bouwset moeten nog transfers en verf aangeschaft worden.

 

De bouwset bestaat uit de kap, het interieur en de bodemplaat. Verder zitten er wat zakjes in met daarin de draaistellen, assen, leds, een printplaat en weerstanden voor de front en sluitseinen, een zakje met het interieur voor de cabine een stukje messingdraad voor de handrail welke onder de cabineramen te gemonteerd moet worden en een zakje met vacuüm gevormde ramen.

Alle gegoten delen worden nagekeken op onregelmatigheden zoals eventuele belletjes. Alles blijkt van perfecte kwaliteit. Alleen moeten er nog diverse gietvliezen worden weggeschuurd of gevijld. Ook bij de draaistellen blijken flinke gietvliezen aanwezig te zijn en moeten worden weggeschuurd. Ook alle witmetalen onderdelen moeten met een vijl worden nabewerkt voor ze gemonteerd kunnen worden.

Als alle delen nabewerkt zijn kan de montage beginnen. De buffers, buisbalg, telerailantenne en het bordes aan de voorzijde van de BDs worden met secondenlijm gemonteerd.

Bij het model zit een Symoba kortkoppelmechaniek. Deze had ik echter voor een ander model nog nodig. Ik had nog exemplaren van Roco liggen en na enig freeswerk kon deze gemonteerd worden.

Onder de cabineramen moet een handrail gemonteerd worden. De bijgeleverd messingdraad word in de juiste vorm gebogen en op maat geknipt. Met een 0,5 mm boortje worden de gaatjes geboord waar de handrail in gemonteerd wordt.

Aan de voorzijde komen onder het raam 3 korte stukjes messingdraad waaraan de handrail wordt vast gesoldeerd. Dit solderen gebeurd uiteraard met de uiterste voorzichtigheid. 1 foute beweging, of iets te lang de soldeerbout bij de cabine houden en de machinist heet er een uitkijk opening bij. De kap en de bodemplaat kunnen nu even aan de kant gelegd worden.

In het zakje met elektronica onderdelen zit een printplaatje voor de front en sluitseinen, meet los daarbij de bijbehorende leds en weerstanden. Deze worden op de juiste manier gemonteerd en vast gesoldeerd. Onder 1 van de draaistellen komt ook een printplaatje waarop stukjes draad gesoldeerd worden die voor de massa verbinding met de wielen moeten zorgen. Onder het andere draaistel komt een sleper voor het 3-rails systeem waar ik mee rij.

Als het elektrische deel van de bouwset gereed is is het tijd om de kap en de bodemplaat te gaan spuiten. Na een grondige reiniging met een lauw sopje en een oude tandenborstel wordt een primerlaag aangebracht.

Na de primerlaag volgen enkele lagen gele verf. Deze verf is ook afkomstig van KleiNSpoor en is donkerder dan het geel van het stoptreinmaterieel. NS heeft gemeend de IC rijtuigen na de renovatie in een donkerder gele kleur te moeten spuiten. Deze kleur is dus ook bij KleiNSpoor te koop.

Nadat de delen die geel moeten blijven zij afgeplakt kan de grijze kleur worden opgespoten.

Met Tamiya tape worden de delen die geel moeten blijven afgeplakt en worden de resterende delen blauw of grijs gespoten. Daarna kunnen de decals aangebracht worden en kan er een laagje blanke lak aangebracht worden. Nu zijn de ramen aan de beurt om gemonteerd te worden. Als ook het interieur van de juiste kleur is voorzien man het rijtuig in elkaar gezet worden.