Geschiedenis.

Station Stadspolders is gelegen aan de lijn Dordrecht - Geldermalsen. Het station ligt op een dijk en is geopend op 27 mei 1990 en ligt op vrijwel dezelfde plaats als waar bij de opening van de lijn de halte 't Vissertje was. Onder het station is een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. Het station ligt midden in de wijk Stadspolders. Bij de opening van het station werd op de lijn Dordrecht - Geldermalsen nog gereden met treinstellen Plan U. Na elektrificatie van de lijn in 1992 werden Sprinters de hier halterende treinen, later weer vervangen door Plan V. Het station was bij de opening voorzien van een plaatskaartenloket met beperkte openingstijden, maar met de opkomst de plaatskaartenautomaten werd het loket gesloten. Per uur stoppen er 4 treinen per richting. Dit zijn de stoptrein Dordrecht - Gorinchem v.v en Dordrecht - Geldermalsen v.v.

Het station door de jaren heen.
De eerste halte aan de lijn naar Sliedrecht. halte"'t Vissertje.
Station Stadspolders in de tijd dat de NS de dienst er nog uitmaakte en de lijn enkelsporig was gezien vanaf het Dudokplein.
En gezien vanaf het Suze Groeneweg-erf.
Vanuit de trein.
Vanaf de Noordendijk
Nogmaals van de Noordendijk.
In 2011 is het station omgebouwd naar dubbelspoor. Hier kijken we richting Dordrecht
En richting Sliedrecht.
En weer vanaf de Noordendijk, maar nu dubbelsporig.
 
Treinen rondom station Dordrecht Stadspolders
De laatste dagen van plan U op de Betuwelijn. De 137 als stoptrein richting Gorinchem op 16 mei 1992
Dezelfde 137 als soptrein richting Dordrecht heeft station Stadspolders net verlaten en passeer het viaduct in de N3. 16 mei 1992
De 23 023 van de SSN met een pendeltrein tussen Dodrecht Industrie en Dordrecht ivm Dordt in Stoom. augustus 1994
Toen NS nog heer en meester was. De plan V's 483 en 838 als stoptrein richting Gorinchem; 28-01-2004
De 838 en 483 als stoptrein richting Dordrecht thv de Noordendijk; 28-01-2004
In de rustige uren reden de plan Vs alleen. De 892 als stoptrein richting Dordrecht thv de Noordendijk 10-04-2004
Behoudens de goederentreinen naar Du-Pont reden en rijden er geen goederentreinen over de Betuwelijn. Behalve als er stremmingen waren, dan werd de lijn als omleidingsroute gebruikt. Hier de 6610 van ERS als losse loc richting Sliedrecht.
De 470 als stoptrein richting Dordrecht thv de Noordendijk 15-05-2004
In 2004 reden er locs van de VSM de pendeltreinen voor Dordt in Stoom tussen Dordrecht Industrie en Dordrecht. Hier de 23 071 thv station Dordrecht Stadspolders.
Datzelfde jaar werd Dordt in Stoom bezocht door een groep Duitse stoomliefhebbers. De trein terug naar die Heimat werd over de Betuwelijn geleid en getrokken door de 41 105.
mP 3034 was voor ERTMS metingen omgebouwd en werd voor de meetritten getrokken door de aangepaste 6517. Via een tijdelijk aansluitwissel bij Sliedrecht werd de meetrein van de Betuwe route over de Betuwelijn naar de Kijfhoek gebracht. 3 mei 2005.
Het is inmiddels 2007. Arriva heeft de treindienst overgenomen en rijd met de oude plan V's tot de Spurt treinstellen klaar zijn. De lijn is inmiddels omgedoopt van Betuwelijn in MerwedeLingelijn. De 864 als stoptrein naar Gorinchem rijd station Stadspolder binnen.
De 870 stopt even in station Stadspolder en is onderweg naar Dordrecht. 13 juli 2007
De 866 als stoptrein naar Geldermalsen. 11 oktober 2007
De plan V's zijn vervangen door de Spurts van Stadler. Het rijcomfort is hiermee met sprongen vooruit gegaan. De 505 als stoptrein richting Dordrecht 16 juli 2010.